“Altijd beter willen wórden, niet beter willen zijn”
“Altijd beter willen wórden, niet beter willen zijn”
Een paar maanden geleden trouwde ze met haar jeugdliefde – op haar 57ste. Vier jaar geleden begon haar reis in het ondernemerschap, en daar stopte de ontwikkeling niet. Want daar waar anderen misschien alleen problemen zien, ziet Cisca mogelijkheden.
“Hoe kan het wél?” Dat is haar motto en vuur om iedere dag verschil te maken. Onze opvaller, Cisca.
Van Hotelschool naar trainer
Jaren geleden rolde Cisca het Hotelschool in. Na haar studie vond ze zichzelf direct in een uitdagende rol bij een grootschalig Amsterdams hotel: “Ik was dé schakel tussen de klant, de bedrijven en het hotel. Eigenlijk de allesregelaar. Soms maakte ik 80-urige werkweken.” Pittig. Maar toen veranderde iets in haar leven. “Ik kreeg een kindje, waardoor ik ben gaan nadenken over mijn werk. En toch: ik heb nog 4 jaar in mijn functie gezeten, omdat ik wilde bewijzen dat hard én veel werken wel te combineren viel met het moederschap. Uiteindelijk besloot ik om mezelf ook tijd en aandacht te gunnen, en ging ik aan het werk als receptioniste bij een woningcorporatie. Ik groeide uiteindelijk door tot manager van het callcenter. Het allerleukste in die rol vond ik de mensen en hun ontwikkeling. Toen realiseerde ik me: ik wil geen manager zijn. Ik wil mensen helpen ontwikkelen.”
En zo rolde ze verder in het trainersvak
“Ik startte mijn eigen onderneming, en werd al snel benaderd voor trainersklussen. Zo kwam ik in contact met Marija.” Juist, Marija – de lijm én magneet van het opvallersteam :). “Mijn eerste afspraak met Marija was er eentje voor de boeken. Onderweg naar Emmeloord wilde ik dorstend een slokje water uit mijn Dopper nemen. Maar je raadt het al; ik kreeg al dat water over mijn broek heen. We konden er allebei om lachen, en hadden meteen zo’n goede klik.” And the rest is history. Vandaag, 4 jaar later, is Cisca nog altijd onderdeel van ons team. “We werken hard, en willen altijd beter worden – niet beter zijn.”
De verdieping in
Cisca verzorgt verschillende trainingen, maar maakt zich hard voor heldere communicatie tussen mensen met verschillende achtergronden. Culturele ‘verschillen’. Hoe komt dat eigenlijk zo, Cisca? “In mijn tijd bij de woningcorporatie stond ik zelf met mijn voeten in de klei. Soms had ik huisbezoeken, en ging ik in gesprek met bewoners met een andere culturele achtergrond. Deze gesprekken waren niet altijd even effectief. Ik merkte ook dat ik harder ging praten, óf juist langzamer. En toen dacht ik: ik wil hier gewoon beter in worden. Want harder praten was niet de oplossing. Er zat veel meer achter, en precies dat wilde ik ontdekken. Hoe kon het wél?”
Op zoek naar de overeenkomst, niet het verschil
Mensen zijn verschillend – dat heeft niks met cultuur te maken. Maar als je van een andere cultuur komt, komen die verschillen extra naar voren. “We moeten juist op zoek naar de overeenkomsten, niet de verschillen. Dát is wat ik in mijn training wil overbrengen. Een eind maken aan het stereotyperen. Want ieder mens is uniek; daar zit de crux. Daarom ga ik altijd uit van de overeenkomsten. Hoe voeren we van daaruit een goed gesprek met elkaar?”
Misschien vraag je je nu af. Kan ik dit niet beter doornemen met júist iemand met een andere culturele achtergrond? Daar heeft Cisca een antwoord op. “Het draait nooit om de trainer, maar om jou als deelnemer. Hoe sta jíj erin, en wat betekent dat voor jouw gedachtes en communicatie? Deze processen gebeuren allemaal onbewust. En zodra je bewust bent van je eigen emoties en gedachten, kun je deze effectief inzetten. In jouw voordeel.”
Altijd in ontwikkeling
Bewust zijn van jezelf en je emoties. Daar ligt goud. En dat heeft Cisca zelf ook ervaren. Want toen wij ons in de wondere wereld van emotionele intelligentie gingen verdiepen, heeft ook Cisca het EI-assessment gemaakt. “Eerst schrok ik van mijn uitkomst. Mijn score op empathisch vermogen viel me tegen. Maar wat bleek? Ik ben naar anderen heel empathisch, maar naar mezelf helemaal niet. Dat was een verhelderende ontdekking, die mij aan het denken heeft gezet. Bewust heeft gemaakt. Na mijn assessment ben ik actiever op dingen gaan letten.” Met ontwikkelen zal Cisca nooit stoppen. Binnenkort start ze met een opleiding voor teamcoaching. “Ik heb veel te maken met groepen, en wil hier meer over leren.”
En je allergrootste les, Cisca?
Want iedereen heeft minstens één ultiem leermoment. “Voor mij was dat mijn scheiding. Juist in deze situatie zag ik dat ik mensen voorbij kan lopen – met de allerbeste bedoelingen. Wanneer ik erg druk ben, trap ik nog weleens in die valkuil. Maar door er bewust van te zijn, kies ik voor een andere weg.” Persoonlijke verandering vind je namelijk niet in de automatische piloot, maar juist in het bewust werken aan jezelf. Want verandering is pas duurzaam als je met gemak van koers kunt veranderen. Wij zetten ons petje voor je af, Cisca!