Het traject van Trivire: team verhuur houdt teamresultaten vast na teamtraject

Header plaatje O&O-20
Trivire en wij vonden elkaar in ons maatwerk en zo startte de ontwikkelingsreis. Het verhaal van Jurney, teamleider wonen, was deel 1 van deze reis. Deel 2? De opvallende verandering van het 14-koppige team verhuur. Want pas als je goed zorgt voor jezelf, kun je van betekenis zijn voor bewoners en collega’s. Zo ging dat.

Er lag een wens

“We merkten dat we echt tegen dingen aanliepen” vertelt Sylena, verhuurmakelaar bij Trivire en onderdeel van team verhuur. “Dit begon met de vele ICT-storingen die we op kantoor hebben. Want sinds de hackpoging in 2022 werken we met work-arounds. Dat kost veel tijd, en zuigt onze energie, waardoor we ons werk niet meer goed konden doen.” Team verhuur was niet alleen bezig met het blussen van de eigen brandjes – maar ook die van andere collega’s. Projecten stapelden zich op, en het team kwam niet alleen tijd te kort. “Het laatste wat we wilden was dat onze collega’s om gingen vallen. Binnen dit team zorgen we goed voor elkaar, maar door alle omstandigheden konden we daar niet mee doorgaan. Uit voorzorg voor ons eigen zelf. En zo ontstond onze leervraag. Want we wilden leren hoe we hiermee om moesten gaan, om weer vooruit te kunnen.”

"We wilden het direct"

Sommige dingen zijn niet helemaal SMART te formuleren. Het mooie? Dat hóéft ook niet. Want om als team opvallende stappen te zetten zegt gevoel soms genoeg. Sylena vertelt: “We wilden beter leren omgaan met ons verantwoordelijkheidsgevoel. De regie weer terugpakken, zodat we ons werk zo goed mogelijk konden doen. Hoe? Geen idee. Wel wisten we dat we hulp nodig hadden.” Die hulp vond Trivire bij Opstaan & Opvallen. “Vanaf het eerste gesprek was er direct een klik. De voorgestelde methodiek paste goed en dat trok ons aan. Ons gevoel zei ja. Ook al wisten we niet hoe het exact zou lopen; we wilden het direct.” We zeiden het al. Goed voor een ander zorgen kan pas als je goed zorgt voor jezelf. Daarom was het traject van team verhuur ook tweeledig: individueel én gezamenlijk.

Van het negatieve naar het positieve

“Ons traject bestond uit 4 gezamenlijke teamsessies met Marija, en voor iedereen 4 individuele sessies met coach Tanja. We zijn allemaal gestart met een persoonlijk EI-assessment. Dit vormde de basis voor onze individuele coaching.” Sámen stappen zetten betekent ook jezelf kennen. Je krachten strategisch inzetten. Dus. Waar heb je het dan tijdens zo’n individuele coaching over? Sylena was in het begin nog een beetje sceptisch. “Ik wist eerst niet zo goed wat ik ermee moest. Want ja, waar ga je het over hebben in deze gesprekken? Maar door het assessment kwam het gesprek supersnel op gang en heb ik heldere doelen kunnen stellen. Sterker nog: ik vond dit een van de belangrijkste onderdelen. Het bracht zoveel meerwaarde!”
Door de persoonlijke coaching laat ik mijn stem horen
- Sylena
Want iedereen heeft een persoonlijk groeipad. En als dat pad helder is, ontketen je een hele wereldkaart aan mogelijkheden voor gezamenlijke groei. “Mijn persoonlijke doel was om uit mijn rol van de ‘nieuweling’ te stappen. Ik ben er namelijk als laatst bijgekomen. Mijn collega’s hebben zoveel ervaring en weten heel goed wat ze doen. Daardoor vond ik het soms eng om mijn mening te geven. Maar dat betekent niet dat ík geen kennis heb. Door de persoonlijke coaching zijn veel patronen helder geworden. Ik laat nu mijn stem horen!”

En het gezamenlijke traject?

Vertel, Sylena! “Iedere teamsessie was anders. Wij hadden als team in onze hoofden een beeld gecreëerd van waar we het over gingen hebben, en werden keer op keer positief verrast. De eerste sessie ging bijvoorbeeld over het vieren van successen. Wij snapten eerst niet waar dit vandaan kwam. En toen kwamen we erachter. We werken zo hard om onze huurders verder te helpen, maar staan hier nooit bij stil. We gaven daar geen waardering of erkenning aan. Puur dit besef heeft enorm bijgedragen aan het onderlinge teamgevoel. Een gevoel van trots.” Iets met niet helemaal weten hoe het zou lopen 😉. Wil je opvallend verrast worden? Leave that to us. “Omdat er veel frustratie was hadden we verwacht dat de focus daarop zou liggen. Maar in plaats van naar het negatieve te gaan, gingen we naar het positieve. En dit was de stap naar precies de juiste richting. Tijdens de teamsessies kreeg alles wat er was ruimte. Leerden we complimenten geven en successen vieren. Het was exact wat we nodig hadden om weer in een goede flow te komen.”

Terug naar de kern

De regie weer in eigen handen. Dat was één van de grootste wensen van het team. Hoe gaat dat nu? “Dit traject heeft onze ogen geopend op het gebied van grenzen bepalen. Omdat we ons zo verantwoordelijk voelen, haalden we vaak werk op onze schouders wat helemaal niet van ons was. We zijn weer naar de kern gegaan van wie team verhuur is en wat bij ons hoort. En laten de verantwoordelijkheid waar die thuishoort. Zo hebben we duidelijke afspraken gemaakt met teams waar we mee samenwerken. En het wil nog weleens gebeuren dat we toch iets voor onze kiezen krijgen dat niet bij ons hoort. Dit leggen we dan terug bij de persoon of het team bij wie het wél hoort. Zulke dingen hadden we een jaar geleden er zo bijgedaan."

De eigen Opstaan & Opvallen dag

“Eén ding wisten we zeker toen de coaching klaar was: we wilden hier allemaal mee verder. De verandering voortzetten, zonder te verzanden. Dus hebben we onze eigen Opstaan & Opvallen dag in het leven geroepen” vertelt Sylena. Om de week komt het team op de dinsdag bij elkaar voor een opvallende teambijeenkomst. “Dit is voor ons een moment om verder te gaan met de doelstellingen die we hebben gecreëerd tijdens de coaching. Het brengt ook een hoop positiviteit met zich mee. We bespreken situaties die aandacht verdienen, en hebben vooral ook aandacht voor elkaar. Het is enorm waardevol. Eind dit jaar gaan we met z'n allen evalueren hoe ver we zijn gekomen met onze teamdoelen. Hebben we deze behaald of hebben we meer tijd of extra ondersteuning nodig? 😁.” Want team verhuur heeft ambitie. Op een goed fundament kun je namelijk nóg verder bouwen. “Ik denk dat ons traject veel meer aan gaat zetten. Onze nieuwe flow zal hopelijk een rimpel-effect vormen naar andere teams.”

"Doe het, al heb je geen hulpvraag"

Je kent ons: we laten onze klanten liever zelf vertellen wat ze van onze samenwerking vonden. Dus, Sylena, vertel! “Ik zou Opstaan & Opvallen absoluut aanbevelen. Zelfs als je geen hulpvraag hebt: doe het gewoon. Want je ontdekt dingen waar je niet eens stil bij hebt gestaan. Zo’n traject is superwaardevol, en ik zou het iedereen aanraden!”

Net als team verhuur opvallende meters maken? Stuur onze Marija vrijblijvend een mail. Verrast zij je met opvallende info 😉.